- Kategorie: web
Legislativa provozu dronů
Už víte co je to dron? Skvělé, nyní je potřeba jen zjistit co je potřeba k jeho legálnímu provozování.
Český Úřad civilního letectví (ÚCL) rozeznává tyto základní kategorie bezpilotních prostředků:
- Bezpilotní letadlo (UA – Unmanned aircraft)
Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě
- Autonomní letadlo (Autonomous aircraft)
Bezpilotní letadlo, které neumožňuje zásah pilota do řízení letu. - Dálkově řízené letadlo (RPA – Remotely piloted aircraft)
Bezpilotní letadlo, které pilot může řídit dálkově.
Poznámka: Může obsahovat automatické systémy řízení letu.- Model letadla (Model aircraft)
Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které v případě volného modelu není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo v případě dálkově řízeného modelu, které je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.
- Model letadla (Model aircraft)
- Autonomní letadlo (Autonomous aircraft)
- Bezpilotní systém (UAS – Unmanned aircraft system)
Systém skládající se z bezpilotního letadla, řídicí stanice a jakéhokoliv dalšího prvku nezbytného k umožnění letu, jako například datového spoje pro řízení a kontrolu a prvku pro vypuštění a návrat.
Kategorie Autonomní letadlo je v českém vzdušném prostoru zakázána, neboť není jasné, kdo by zodpovídal za škody způsobené jeho provozem. Pro všechny ostatní kategorie s výjimkou Model letadla (který je bez evidence povolen do 20 Kg) je nutné být evidován jako pilot UA na ÚCL.
Postupem evidence se zabývá směrnice CAA/S-SLS-010-n/2012 - Postupy pro vydání povolení k létání letadla bez pilota, kterou je možné stáhnout na stránkách ÚCL (stačí kliknout na odkaz).
Součástí procesu je vyplnění žádosti (zde jsou pokyny k vyplnění). Dále je potřeba zaplatit správní poplatek 5000 + 1500 Kč (v případě létání pro vlastní potřebu nebo ještě dalších 10 000 Kč pokud chceme s dronem provozovat letecké práce).
Jak je vidět, tak se nejedná o nic jednoduchého. Podle interních informací ale na ÚCL tuto agendu řeší a snad se dočkáme nějakého polidštění celého procesu.